Eismo ribojimas perpus sumažino taršą

2024 m. gruodžio 16 d.

Vėtrungių gatvėje lapkričio 16–17 d. buvo ribojamas automobilių eismas ir vertinamas oro taršos ir triukšmo pokytis. Tai dalis „LIFE GreenMe5“ projekto, kurio metu bandoma išsiaiškinti pačias efektyviausias priemones sumažinti triukšmo ir oro taršą. Gauti rezultatai nustebino ir pačius ekspertus. 

Vieną dieną Vėtrungių gatvėje nuo sankryžos su Gedvydžių gatve link P. Žadeikos gatvės (miesto centro kryptimi) buvo įvestas vienpusis eismas. Sekmadienį, šioje atkarpoje eismas buvo visiškai uždraustas. Galėjo važiuoti tik viešasis ir specialusis transportas ir gyventojai.

„Įvedus apribojimus nebuvo kontroliuojama, kaip miestiečiai jų laikosi. Aiškinome gyventojams, ką čia darome, ką matuojame ir, kodėl tai darome, apeliavome į jų sąmoningumą. Tomis, dienomis, kai buvo įvesti ribojimai automobilių srautas buvo akivaizdžiai mažesnis“, – kalbėjo Vilniaus miesto savivaldybės Projektų valdymo skyriaus patarėja ir „LIFE GreenMe5“ projekto vadovė Ada Pavydė.  

Įvedus eismo ribojimus gatvėje buvo matuojama oro tarša ir triukšmas. Gauti rezultatai buvo palyginti su atitinkamų savaitės dienų matavimo rezultatais. 

Duomenys rodė, kad lyginant tas pačias savaitgalio dienas ir šeštadienį su penktadieniu, įvedus vienpusį eismą kietųjų dalelių (KD10, KD2.5, KD1.0) ir azoto dioksido (NO2) kiekiai sumažėjo daugiau nei 50 proc. Triukšmo lygis, lyginant tas pačias savaitės dienas, beveik nepakito bei neviršijo leistinų normų. Tačiau savaitgalio dieną palyginus su darbo savaitės diena (pvz., penktadieniu), ir vertinant  ties gatvės aplinka fiksuotą vidutinį paros triukšmo lygį, kuris penktadienį buvo fiksuojamas 66,57 dBA ir, jeigu sąlyginai vertinant šį triukšmo lygį su Vilniaus miesto savivaldybės teritorijoje ties gyvenamaisiais ir visuomeninės paskirties pastatais bei jų aplinkoje nustatytu Ldvn rodikliu (65 dB(A), kuris nustatytas Vilniaus miesto strateginiu triukšmo kartografavimu, jis buvo viršijamas 1,57 dB(A). Taigi, įvedus vienpusį eismą, ši priemonė triukšmo lygį leido sumažinti apie 7 proc. (iki 61,99 dB(A)).

Sekmadienio, kai buvo visiškai uždraustas eismas, duomenys nustebino tyrėjus. Nors tikėtasi dar didesnio oro kokybės pagerėjimo, kietųjų dalelių kiekis netgi išaugo. „Tokį pokytį galėjo lemti bendras miesto užterštumo padidėjimas, kaip tai parodė kiti šalia esantys miesto oro taršos sensoriai ir  dėl tam tikrų susiklosčiusių meteorologinių sąlygų“, – teigė „ID Vilnius“ aplinkosaugos ekspertas Linas Vaitkevičius. 

Su detalia analize galite susipažinti čia: analizė apribojus eismą; analizė uždraudus eismą

Eismo ribojimai buvo viena iš priemonių, siekiant išsiaiškinti ir įvertinti pačius efektyviausius būdus sumažinti mieste esančią oro taršą ir triukšmą. 

Tai dalis „LIFE GreenMe5“ projekto, o Vėtrungių gatvė buvo pasirinkta kaip bandomoji gatvė. Ateinantį pavasarį gatvė bus gausiai želdinama medžiais ir krūmais, o ankstyvą pavasarį (po žiemos sezono intensyvaus gatvių barstymo) bus dažniau vykdomi gatvių plovimo ir valymo darbai. Po šių pritaikytų priemonių  bus taip pat įvertinami taršos (oro ir triukšmo) duomenys. Atlikus matavimus Savivaldybė turės realiais duomenimis grįstus priemonių efektyvumo matavimus, kurie leis priimti duomenimis pagrįstus sprendimus.

Komunikacijos skyrius, vrt@vilnius.lt